Dygnsövningen i Vättlefjäll


Nu är jag nyss hemkommen från övningen i Vättlefjäll. Turen började i Bohus Centrum där hela klassen möttes. Vi började gå uppför en brant backe, och sedan var vi varma och det blev till att ta av sig långärmad tröja och långbyxor. Då upptäckte jag att min dunk till vattnet hade börjat läcka, tur att jag hade torrpackat allt!! Jaja det var bara att fortsätta. Vi gick ungefär en mil och stannade på vägen för att göra lunch. Min grupp lagade kyckling och pasta, till det hade vi currysås. Väldigt smaskigt!! Tjejerna på bilden gör pannkakor.

Sedan fortsatte vi med nya krafter tills vi kom till Vättlefjälls kanotuthyrning där vi hämtade ut kanoter. Två och två skulle vi vara i kanoterna och i min båt satt också Azra. Det skulle visa sig att vi var riktiga hejjare på att paddla.
Vi paddlade på i några timmar och bytte sjö några gånger. Det innebar att vi fick hoppa ur kanoten och bära över den till nästa sjö, eller som på bilden paddla genom en smal passage. Det var supermysigt och lite djungelaktigt att paddla där mellan träden med fåglarna kvittrande i topparna. När vi hade paddlat i princip så långt som man kunde tog vi oss upp på ett ställe där det fanns ett vindskydd. Här skulle vi stanna över natten.

Några ville bada, andra började med maten. Vi kunde gå i shorts och t-shirt tills solen hade gått ner, det var hur skönt som helst. Två killar hade en simtävling, några tjejer låg och solade, andra satt bara och njöt. Vi började laga våran middag, Sara, Kicki och jag. Vi gjorde lax med mos och kall sås, och till det gjorde vi pinnbröd.
Laxen lade vi i folie och grillade över öppen eld. Bröden gjordes, precis som namnet säger, på pinnar som vi sedan grillade över elden. Efter maten diskades det, och strax innan det blev mörkt fick vi i uppdrag att göra varsin barkbåt. På den placerade vi sedan varsitt värmeljus som vi hade med oss och puttadesedan ner båtarna i sjön. De flöt långsamt ut och iväg och snart kunde man sitta och njuta av små ljusa prickar ute på vattnet, medan månen speglade sig och stjärnorna glittrade uppe på himlen. Det var helt vindstilla.

Vi satt sedan vid elden och några berättade historier där i skenet och spraket av lågorna. Natten gick och var kall för några, de som valde att sova under bar himmel nere vid vattnet. I gengäld fick de se flera stjärnfall. Jag skulle ha sovit där, men tanken på att gå så långt ifrån den varma elden gjorde att jag ångrade mig och valde i stället att sova inne i det befintliga vindskyddet nära eldplatsen. Några andra sov i kanotbevacker som vi byggt upp tillsammans under eftermiddagen.

Vi vaknade sedan till en underbar och stilla morgon, som redan vid åttatiden var varm och solig. Vi åt frukost, jag gjorde gröt, och Sara och Kicki gjorde omelett. Sedan packade vi ihop alla våra saker och städade kring lägerplatsen innan vi åter igen gav oss ut på vattnet. Vi paddlade runt en stund i sjöarna innan det var dags för lunch. Vi gjorde patsa carbonara vårat gäng. Det blev supergott, men det var lite jobbigt att diska bort den stelnade osten ur kastrullen bara. När vi ätit färdigt paddlade vi tillbaka till uthyrningsstället där vi tvättade av kanoterna och lämnade tillbaka dem. Sedan var våran övning färdig och det återstod bara att ta sig hem igen från Angered.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Åh vad mysigt ni verkar ha haft det:) hoppas att vi får samma fina väder bara:)

2009-05-02 @ 11:47:35
Postat av: Annie

Vilken fin blogg du har carro, jättesöt verkligen!:D Jag såg att du tog massa kort när vi var ute, tror du att du kan dela med dig av dem?;)

2009-05-03 @ 19:45:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0