Dagbok från gladan ons 17/6 kl 15.30

Nu sitter jag här igen på babords akterlår och nu äntligen är det riktigt skönt och varmt, så varmt att vi fått tillåtelse att ha fri vårdad klädsel. I mitt fall innebär det uppkavlade byxor och tröja, samt sandaler så att fötterna får lite luft som omväxling från de svettiga kängorna.

Vår coola FC (fartygschef), som är kaxig med sin fina mugg, tillåter oss att ha fri klädsel

I morse och i natt var det riktigt jobbigt ombord. Det blåste omkring 12m/s och det gick ordentligt med sjö. Folk spydde högt och lågt, till höger och vänster bokstavligt talat. Men nu under dagen har det mojnat så nu mår alla bra igen och har fått tillbaka färgen i ansiktena. Nu gick vi precis på våran korta "första plattvakt". Det innebär att vi under två timmar, mellan fyra och sex, måste befinna oss uppe på däck och vara beredda å¨att ändra seglena om så behövs. Helt okej en eftermiddag som denna. Vanligtvis är vakterna fyra timmar långa, men för att man inte ska behöva ha samma vakt varje dygn är två korta pass inlagda på kvällen.

På väg att passera under Öresundsbron

I natt ska vi ligga för ankars vi Ven, men först ska vi passera under Öresundsbron om någon timma. Det ska bli skönt att ligga stilla i natt och slippa det värsta gungandet. I dag har jag hunnit inneha tre vaktposter, rorgängare, frälsarkranspost och utkik. Under tiden som rorgängare och frälsarkranspost gick det fortfarande grov sjö och blåste ca 8-9m/s och det var riktigt jobbigt efter att knappt ha sovit något på natten. När jag sedan var uppe i utkiken skulle jag blivit avbytt efter en timma, men eftersom VO (vakthavande officer) bestämde att vi skulle göra ett slag precis efter vaktförfångningen så tog det ytterliggare nära en timma innan jag fick avlösning. Dessutom blev jag ju under slaget tvungen att byta sida om masten och på natten innan var det en tjej som hade spytt ner den precis där man var tvungen att krama om den för att komma runt, inte så mysigt precis även om det var intorkat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0