13 december

I dag är det lucia, 111213 är datumet. Vi har haft kursstart i den palliativa kursen, som inleddes med att vi såg en dokumentärfilm om vård i livets slut där man fick följa en kvinna och hennes vardag de sista dagarna i hennes liv. Hon var så viljestark och skojfrisk, och inte kunde man till en början se på henne att hon var döende. Filmne var otroligt gripande, och i slutet fick man se hur fin hon var efter att de gjort henne iordning efter att hon gått bort. Det är otroligt stort av familjen att tillåta TV att få vara med och att få visa detta sedan. Jag tror att det förbereder många, speciellt sjuksköterskestudenter, på hur fint ett avslut kan få vara. Jag har ju varit med några gånger och känslan som filmen förmedlade är den samma som jag tidigare upplevt, ett slags lugn och fridfullhet, samtidigt som jag känner en viss fruktan och förtvivlan inför den stunden. Kanske inte så mycket min egen, men mina närståendes.

Efter skolan gick vi till kyrkan och kollade på luciakröningen. Det var fint med vackra sånger, men det allra mysigaste hade nog varit att få se luciatåg på ett dagis eller lågstadie... Får se till att hitta något litet barn att följa med till nästa år ;)

Nu ska jag sova så jag orkar skriva rapport dygnet runt under veckan, vill ju inte gärna göra det under julen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0