Mina jag

I dag har vi haft kursstart i kommunikation och vårdorganisation. Visst låter det tråkigt?! Tur då att vi har haft bra lärare :D Den ena berättade om att man hade tre jag, föräldrajaget som är uppfostrande och tillrättavisande, vuxenjaget som fattar beslut och granskar, och så det bästa enligt mig; barnjaget som är nyfiket och lekfullt.

Jag har helt klart mycket av barnjaget i mig, och det är jag glad över. Jag älskar att leka och testa nya saker. Jag vill gärna få utmaningar och skratta och ha kul. Men jag vet också att jag är bra på att vara både mitt vuxna jag och föräldrajaget och jag skulle inte vilja vara utan någon del av dem. Jag fick en liten aha-upplevelse på den föreläsningen. För visst är det så att vi är olika roller i olika situationer, och det är just förmågan att ta till vara på och känna av när vilken av de olika rollerna passar som gör oss till dem vi är. Vissa personer släpper aldrig fram sitt barnjag och är alltid vuxna och "mogna". Andra tror att de fortfarande är fem och beter sig som barn i situationer där de borde agera mer vuxet.

Hur skulle det se ut om man som vuxen, alltså åldersmässigt, ställer sig och börjar skrika så fort man inte får som man vill? Och hur tråkigt skulle man inte ha om man inte fick testa på spännande saker och få skratta emellanåt?

Lite djupa funderingar såhär på eftermiddagen. Om ett tag blire möte på kåren följt av mingelkväll. Får se, egentligen skulle jag behöva vara med på styrelsemötet via skype i kväll också...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0