Det finns sagor och sägner...

...som väl aldrig glöms bort...
 
I går kändes det som om jag var fem år på nytt. Det pirrade i hela kroppen när vi närmade oss och skyltarna vid vägkanten räknade ner kilometer för kilometer. Och så var vi äntligen där, jag och mamma! Som jag tjatat och längtat i flera år. Tänk att en enda människa, så fantastisk, kan locka fram barnet i en på ett enda knyck. Vad hade ens barndom varit utan henne? Vad hade Sverige varit utan henne? Jag pratar så klart om Astrid Lindgren, och i går var jag och mamma i hennes värld, alltså den som är uppbyggd kring hennes sagor. Vi besökte Bullerbyn, Villa Villerkulla, Pysslinghuset, Mattisborgen, Törnrosdalen och Körsbärsdalen, Saltkråkan, Katthult, Junibacken och Karlssons tak. Vi såg på teatrar med Pippi, Emil, Ronja, Madicken, Tjorven, Karlsson och Lillebror, Bröderna Lejonhjärta och Rövaren Fiolito, vi sjöng allsång, eller sång-all som Kling och Klang sa med poliserna och Prusiluskan och vi åt riktiga småländska raggmunkar till lunch. Vi lyssnade på saga som Kling, Klang och Prusiluskan hittade på, väldigt roligt blev det!
 
 
Ååå som jag älskar Astrids berättelser, och det som är det bästa är att man aldrig blir för gammal för dem...
 
 

Kommentarer
Postat av: Mika

Jaa, jag med, så himla härligt!

2013-08-18 @ 22:25:56
URL: http://mikado.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0