May your days be married and bright...

Tända ljus, tomtefilm, glögg och kladdpepparkaka. Nån som gissar på att jag längtar till jul? Japp, helt rätt! Och smygstarta måste man väl få göra, det är ju så tråkigt att behöva vänta och när julen väl kommer går det så fort innan den är över. Men om man smygstartar lite redan nu så blir det mysiga mycket längre ;)
 
 
Min goda kladdpepparkaka hittade jag på recept till alldeles själv. Eller egentligen gjorde jag mest om ett vanligt kladdkakerecept. I alla fall så gjorde jag så här:
 
*2 ägg
*2,5 dl socker
*1 tsk mald ingefära
*1 tsk mald kanel
*1 tsk mald nejlika
*1 tsk vaniljsocker
*100 g smör
*1 dl mjöl
 
Smält först smöret i en kastrull. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i alla ingredienser och häll i smöret efter att du smörat och bröat en form. In i ugnen på 175grader i 15-20 min. Njut av den underbara doften medans kakan gräddas. ÄT!
 
Jag har virkat en hel del, vad det blivit kan jag inte riktigt berätta eftersom det ska ges bort, men jag ge er en liten smygtitt i alla fall...
 
Jag vet att det finns dem som vet vad det är, men snälla avslöja inget ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0