En sväng till Kungsbacka

Vi har varit i Kungsbacka och köpt lite presenter till folk som fyller år i dag och som ska ha kalas i kväll :P Jag passade också på att köpa flyttkartonger så att jag kan börja packa nu. Det är lite svårt att bestämma sig för vad man ska ta med och inte.

Jag tycker det är ett väldigt spännande psykologiskt fenomen att man ser olika saker när man går in i affärer. Alltså, jag menar inte att det finns massa grejer som man ser, utan vad man omedvetet väljer att se. Våra hjärnor kan på något märkligt sätt sortera bort sådant som man inte behöver se och istället bara fokusera på det som är relevant. Ett exempel är att man går in på ÖoB. Jag har varit där inne hur många gånger som helst, men aldrig förr har jag sett det enorma utbud av diskborstar, toarengöring, städredskap och andra "viktiga" hushållsartiklar förr. Jag är övertygad om att det är för att man nu kommer behöva köpa sånt själv, och då registrerar hjärnan det istället för att sortera bort det till mitt omedvetna. Nån som hängde med på hur jag menar? ;o) hehe

Jag hoppas att det inte är sant...

Det får inte vara sant, för vad skulle jag göra då?
Jag hoppas på det bästa, men det ser tyvärr inte så bra ut...

Häftigt avslut

Nu är seglarskolan slut för i år, och bara för att vi har haft så fantastiskt bra seglarväder hela tiden så avslutades sommaren med riktigt regnrusk. Men det gjorde inte så mycket. Med pilot-Filip på besök i tribunen fördjupade vi oss i flygplansvingars och segels lyftkraft i framåtdrivande syfte, kappseglingsregler och taktik vid start och märkesrundningar. Eleverna var nog lika nöjda med det efter veckans bravader ;o)

Efteråt fick vi vara "barnvakt" åt Filip som absolut skulle ut och paddla kajak, blir jag förvånad? Nepp, inte det minsta ;o) Han kom utanför piren några gånger så Kigge fick några kort, men sedan kom han till min stora lättnad in igen. Det kändes trots allt bättre att ha honom klättrandes på berget i jakten på en grym bild än ute i kajaken... hehe ;o)

Filip på jakt efter den häftigaste bilden

Det regnar och är allmänt skitväder

Det regnar och är allmänt skitväder, men vad gör väl det när man kan sitta inne i tribunen under en filt och käka lunch med Filip ;o) Har varit ute och lärt ett gäng att segla med trapets i RS Vision och de var duktiga och väldigt stolta när de kom in igen. Om nån timma kommer det ner folk till kvällens match-race som jag inte är det minsta sugen på, men man får väl ställa upp ändå...

Åå vilken härlig dag

Man får passa på att njuta av solen och värmen så länge den finns kvar, vi går ju trots allt mot mörkare tider igen, även om jag inte vill det... Eller jo, det vill jag, för det innebär ju att jag flyttar snart. Sitter för övrigt och kollar studentlitteratur och sätter nästan i halsen när jag ser hur mycket det kommer att kosta. Och det bara första terminen. Jaja, det är bara att bita ihop och ta av alla de sparade pengarna ;o)

Nu är det bara två dagar kvar av sommarens seglarskola och det verkar som om att vi ska avsluta med det sämsta tänkabara vädret...

Sann glädje

Är det inte helt underbart hur man kan göra en liten pojke alldeles överlycklig med ett enda litet ord?

En kille från klubben kom fram till mig efter seglingen i dag och frågade om han fick segla med mig på match-racet på torsdag. Jag hade egentligen inte tänkt vara med, men jag hade verkligen inte hjärta att säga nej till honom. Jag såg hur hela han strålade av glädje när jag sa att vi kunde vara en besättning, och efteråt har jag fått höra att han gick fram till min mamma och berättade det med strålande ögon!

Det är sådana här saker som får en att verkligen känna att allt slit och skitjobb som man lägger ner är värt allt. Att se glädjen i barnens ögon och veta att man själv har en del i den är en helt oslagbar känsla!

Elida på besök

I kväll kom Elida på besök till Gårda Brygga och ankrade precis utanför tribunen samtidigt som vi skulle ha vår vanliga seriesegling. Just när femminutaren gick upp så började Elidas besättning sjunga "O happy day". Sedan höll de på i en timma, precis lagom till när vi hade seglat färdigt. Det kändes nästan lite magiskt när de sjöng och spelade "Amazing Grace" just när jag passerade mållinjen!! Hehe

Som tur var hade Elsa hittat min kamera så hon fick flera häftiga bilder på oss när vi seglade och Elida låg precis bakom oss.

En lite grötig start, men jag, Johan och André kom iväg bra.

Så här mycket publik har vi aldrig haft på våra seglingar!! Riktigt kul!

Seglingarna gick bra och jag höll min andraplacering genom hela racet. Väl i mål radade vi upp oss och visade publiken hur man kapsejsar en båt, eller ja, fyra båtar (Det var dock lite för grunt så masten gick i botten...) ;o) hehe

Jag vill...

Jag vill så sjukt gärna flytta nu! NU! NU! NU! Längtar tills jag får börja möblera och göra det som jag vill ha det, vilken underbar känsla, att få göra det precis som jag vill ha det. Jag vet att det är nästan tre veckor kvar, men jag vill redan börja packa allt som jag ska ha med mig. Det kommer förresten inte att kunna bli så mycket, lägenheten är ju bara på 22 kvadrat ;o)

Så här ser planlösningen ut =) Sängen får stå där det står "1m". Funderar också på en garderob till emot baksidan på den som står där, alternativt en bred, låg byrå bredvid sängen vid fönstret som kan fungera som nattduksbord också. Jag vill ha ett vitt klaffbord till mina pinnstolar, men det verkar lättare sagt än gjort att få tag på...

På uteritt

Bild från häromdagen

Jag vet inte om han hörde mitt hot om att han får åka tillbaka till ridskolan om han inte går ur hagen i dag, men ut gick han i alla fall! :o) Så nu har jag ringt hovslagarn som förhoppningsvis kommer förbi i morgon em. Nu är jag  nämligen väldigt ridsugen ;o) Tog med honom fram till gården och stod och ryktade honom en stund, sedan fick morfar slänga upp mig på hans rygg så att jag kunde skritta tillbaka till hagen i bara grimma och grimskaft, mysigt!

En spegelbild

Vackert skådespeleri

Så här vacker utsikt har vi ofta på kvällarna från vår balkong på andra våningen. Dock inte i går då det regnade verkligen HELA dagen. Det var faktiskt ganska mysigt, och efter att ha arrangerat traditionsenliga Old Cup i ösregn och 10m/sek så var det underbart att bara krypa ner i soffan med en filt, varm o'boy och film och höra smattrandet på rutan.

Jag ska jobba mellan 13-16 i dag, undrar om man ska ta sig upp till pållen innan eller efter det?! Det känns liksom inte så motiverande att åka upp dit och veta att han antagligen kommer totalvägra att gå ut ur hagen i dag också. Jag fattar inte vad det är med honom... Cykeln är dessutom inte hemma, utan den står kvar vid Gårda Brygga eftersom det ösregnade och jag var genomblöt och iskall när jag skulle hem. Boye fick hämta mig ;o)

Jonna och Rudy

I dag har Jonna lämnat tillbaka Rudy och Milano står ensam kvar i hagen och tjurar. Han har tappat en sko så jag kan inte rida för tillfället. Ska ringa hovslagarn i mon...

Jag och Jonna skulle hoppat i går kväll, men så var det som det var med skon. Då följde jag istället med och byggde hinder åt Jonna och det gick så fantastiskt bra för henne!!!! Hon red ponnyn i form för första gången i sitt liv och de var så sjukt söta! Dessutom övervann hon sin rädsla för att hoppa. Efter några språng på allt högre hinder hoppade de tillslut 85cm. Bilderna får tala för sig själva.

Hela tjejen strålade av lycka och stolthet! <3 Min älskade Jonna, min älskade "syster", vad jag kommer att sakna dig när jag har flyttat!

...

Ruset, låtarna, dunket, paniken, ångesten. Jag vet inte varför, det bara blir så...

Blommor och humlor

Jag har krupit omkring i trädgården i kväll och här nedan ser ni resultatet. Kommentera gärna vad du tycker om dem :o)

Jobb hela dagarna

Jag jobbar ju hela dagarna nu så här hinns inte skrivas mycket. I dag var det soligt och fint men det blåste ganska mycket så det var inte helt ultimat... Har dock jobbat på min bränna lite, faktiskt pinsamt att benen fortfarande är lika bleka som mitt i vintern :o/ I kväll blir det, gissa vad! Jo, segling så klart, vad annars?!

Pållen får vila i dag, och jag vill flytta NU!!

Hoppning

Vi hade hoppdag i dag och hade turen att söta Matilda följde med och fotade!! <3 Detta hindret låg väl på omkring 80 och Milano tyckte det var tokroligt att hoppa. Jag med för den delen ;o)

Sedan red vi barbacka till hagen i bara grimma, och för den som inte vet det så är det en liten bit till hagen. Båda hästarna var så duktiga och gjorde som vi bad dem. Milano är otroligt duktig på att lyssna på hjälperna, både rösten, vikten och skänklarna.

Puss i hagen!

Längtan

Jag längtar så sjukt mycket efter att det ska bli den 16 augusti, dagen då jag får tillträde till min nya lägenhet och flyttar upp till Sundsvall. Jag har redan börjat planera vad jag ska ta med mig upp, vad som ska köpas nytt, hur jag ska möblera och få de 22 kvadratmetrarna så mysiga som möjligt. Eftersom det bara är ett anda rum med en kokvrå så vill jag på något sätt få någon form av avgränsning där sängen ska stå. Har lite funderingar på hur man kan lösa detta genom att sätta upp en gardinstång eller liknande runt sängen och hänga upp något vitt skirt tyg, likt en sänghimmel från sagornas värld. Jag vill att allt ska gå i ljusa färger, så mycket vitt och ljusrosa kommer det att bli...

Har också lite planer på några lite färgstarkare inslag här och var, men de får ni se någon annan gång ;o)

X2000 på väg

Nu sitter jag på tåget med min underbara mamma, och vi rullar snart in på stationen i Halsberg.

Vi har käkat gula mackor med gul kycklingröra på, dessutom hade vi gul dricka väldigt gott! Om 1,5 timmar är vi framme i Stockholm och där har vi 45 minuter på oss att hitta till rätt tåg ;o) Mamma måste dessutom hinna köpa kaffe där för hon vågar inte gå ända bak till restaurangvagnen, hehe

Långtur till havet

I eftermiddag red jag och Jonna ner till havet och badade lite med hästarna. Väldigt mysigt, ända tills Milano trampade sönder sina tyglar så jag fick leda honom hem. Fast i ärlighetens namn så hade jag nog lett honom hem i alla fall. Vi red barbacka, och han hade INTE fått nån vidare gräsmage än så ryggraden kändes ganska rejält och rumpan var ganska öm efter några kilometer ;o) Rudy rullade sig massvis, även med Jonna på, och Milano skvätte med frambenen så det stänkte på alla inom en radie av 50 meter ;o)

Tidigt i morgon bitti åker jag och mamma upp till Sundsvall och kollar lägenheten. Spännande!

I dag fick jag veta

Antagningsbeskedet till högskolan kom i dag och jag har fått veta att jag kommit in på utbildningen i Sundsvall. Jag sökte lägenhet direkt och med pirr i magen utan att riktigt ha fattat vad detta innebär så längtar jag. Den 30 augusti börjar tydligen terminen och innan dess ska jag ju ha flyttat. Hjälp! Helt seriöst, vad har jag gett mig in på? Flytta så långt bort från mamma och alla som jag tycker så himla mycket om. Jag lämnar min familj, mina vänner, seglarklubben, min katt, mitt rum och min trygghet för en lägenhet på 22 kvadrat långt långt borta på andra sidan Sverige. Jag kastar mig ut i en okänd värld med både förtvivlan och oerhört mycket spänning. Det ska bli oerhört skönt att flytta hemifrån, man jag vet att dagar och nätter kommer komma då jag mest av allt bara vill hem igen. Der är väl detta som är att bli vuxen antar jag...

Men som tur är så vet jag att min mamma alltid finns för mig och hon är inte längre bort än ett telefonsamtal. Och förhoppningsvis kommer många vänner och hälsar på mig :o)

Solen steker och jag är stekt

En helt fantastisk dag på stranden. Först jobb med lunch ute på det öppna blå och bad, sedan Vita Sand med Annapanna. Nu ska vi strax ner till Gårda igen och åka vattenskidor för fulla muggar =)

Eldsjälsgalan

Jag var just inne på tv4:as hemsida och såg att de söker nomineringar till årets eldsjälsgala. Detta tycker jag är en väldigt fin gala, för det finns så otroligt många människor runt om i föreningar som aldrig syns eller uppmärksammas för det enorma arbete de lägger ner. Det finns många personer som lägger ner en stor del av sin fritid, sitt privatliv och i många fall även ekonomi för att få andra att trivas med det de själva älskar att göra. Hur många tränare jobbar inte idéellt? Hur många uppoffrar inte sin tid för att arrangera läger och trivselkvällar mm för andra klubbmedlemmar.

Tänk om det inte fanns några eldsjälar, skulle det ens finnas några föreningar då?

Det finns tre kategorier; Årets Eldsjäl, Årets Förening och Årets Unga Ledare. Tre underbart fina kategorier och jag hoppas att många nominerar sina klubbars eldsjälar så att det verkligen blir de som förtjänar titlarna mest som vinner!

Länk till tv4:as informationssida om eldsjälsgalan

Bilder och klipp från gårdagen med Ölmanäs segelsällskap

Som sagt i tidigare inlägg var gårdagen helt fantastisk. Här kommer lite bilder från dagen och kvällen :o) Fler kommer upp på Facebook om man går med i gruppen "Vi med ÖSS" :o)

10 Juli 2010 <3

En totalt fulländad dag, kunde inte ha blivit bättre på något sätt. Dagen började tidigt med förberedelser inför Ölmanäsdagen/Småköret, klubbens egen regatta. Jag tävlade med min E-jolle och är riktigt nöjd med hela seglingen. Jag kom på 6:e plats totalt av 14 i min klass. Det var riktigt häftigt att se 50 båtar ute på fjorden. Vindförhållanden och vädret var helt på vår sida och bjöd på strålande sol och avtagande vind runt 3-4m/sek.

På kvällen var det sedan dags för det STORA FIRANDET! Jag kan inte beskriva mina känslor i ord, men jag kan säga så mycket som att det kunde inte på något sätt ha varit bättre. Vinden avtog helt vilket var perfekt för ring- och vattenskidåkning, grillning, bollkastning/svampkastning/pyramidkastning och fiskedamm, QUIZ med fjorden runt-frågor livemusik och allsång. Massvis med folk i alla åldrar, gamla ordföranden och klubbmedlemmar samt barn från seglarskolan och piratskolan. Jag är riktigt stolt över att ha lyckats med detta firande och alla verkar supernöjda med kalasandet. Utan allas fantastiska engagemang hade inget av detta varit möjligt!!!

Regn

Det regnar ute just nu och man kan säga att jag hade extremtur. Jag och pappa har varit ute och ridit, jag fick låna Rudy av Jonna. Precis när jag hade cyklat hem och kommit innanför dörren så föll de första dropparna. Och detta är inte vilka droppar som helst, utan droppar av lättnad, i alla fall för ett tag fram över. Att det regnar innebär att det inte kan brinna så bra i skogen på ett par dagar vilket är otroligt bra när en pyroman går lös i skogarna här.

Jag vet inte vilket som skulle vara värst att möte när man är ute och rider, en brand eller den person som tänder på?!

I söndags red jag och Jonna där det brann för två år sedan och fortfarande står träden där alldeles svarta och döda. Det är fruktansvärt att se, även om ny vegetation är på väg underifrån. Den där känslan man hade när man var där uppe och hjälpte till med släckningsarbetet och elden flammade upp här och var runt en kommer tillbaka när man återser platsen och allt det mörka, svarta, brända.

Tokhästen

Man kan ju milt sagt konstatera att vi inte valde den mest lättskötta pållen att ta hand om.
Han har slitit sig två gånger, visserligen bara med pappa, gjort sönder två grimskaft och en ring i väggen, vägrar gå från hagen ensam och därmed gjort så att vi fått bygga en liten extrahage framme på morfars gård där Rudy får gå medans vi rider...

Jag kan också konstatera efter dagens bilder som tagits av Matilda att jag sitter otroligt dåligt och har knappt någon hållning alls på hästryggen. Detta får vi jobba på, liksom hans förtroende för oss...

Padre

Jag som trodde du hade ändrat dig,
men så fel jag hade.
Självgod och saknar förmåga att ta till dig
andras råd.
Men tänk om du hade lyssnat,
en enda gång.

Jag förstår inte hur samma människa
kan begå samma misstag,
om och om igen.
Utan att inse
att man kanske skulle försöka ändra sig.
Bli en bättre människa.

Jag trodde, tydligen blåögt,
att detta skulle bli vändpunkten.
Föra oss samman igen.
Men nej.
Tvärtom river det upp alla sår.
All saknad.

Att jag fortfarande blir så besviken,
jag borde ha lärt mig.
Men hoppet,
hoppet om att allt ska bli bra,
det finns alltid där.

Eller är det saknaden som gör det?
Saknaden efter det jag aldrig haft,
som många andra tar för givet,
som jag önskar,
vill så innerligt
att jag tar risken att bli sviken.
Om och om igen.
Gång på gång.

Jag ser andra,
nästan varje dag
Jag blir både glad och ledsen.
Glad för deras skull.
Ledsen för att jag aldrig fått ha det själv.
Kan man få en till låns?

Ridtur och konfirmation

Min dag började med att vi åkte till kyrkan allihop. Matilda konfirmerade sig i dag och var så söt som bara hon kan vara :o) Efter akten i kyrkan åkte vi hem till henne och fick en otroligt god sommarbuffé med potatissallad, kallskuret kött, melon, annanas och massa annat gott!

Efteråt åkte jag och Jonna upp till hästarna och red en stund på åkern innan vi skulle ge oss ut på en tur. Mitt som vi rider på åkern hör vi sirener närma sig och vi förstod båda direkt att pyromanen på Buared varit i farten igen. Denna gång otäckt nära hästhagen och bebyggelse. Många hade gissat på att det i dag skulle det hända igen, och mycket riktigt så gjorde det det.

Jag kan verkligen inte förstå vad det är för en sjuk jävel som gör detta, gång, på gång, på gång. Kunde inte han, eller hon, nöja sig med att de lyckades bränna ner hela kläppa-skogen för ett par år sedan?! Jag hoppas verkligen att polisen får tag i denne person väldigt snart, för det här är riktigt otäckt nu...

Mänster förresten!!! Behöver jag skriva så mycket om det? Jag kom hem seeent i går kväll och hade väl egentligen helst stannat där. Helt underbara dagar med massvis av skratt, makalösa historier och spännande tillkännagivanden! Tävlingen i Orrviken behöver vi inte prata så mycket om... ;o) Men Mönster!!! Bättre ställe kan man inte vara på <3

Mönster var en gång i tiden en lotsstation och här uppifrån höll man utkik efter båtar som skulle lotsas in i fjorden

Själva Mönsterstugan var en gång i tiden en sjöbod men som har gjorts om till stuga. Där finns varken elektricitet eller rinnande vatten och det är bara så sjukt underbart att vara där! Så totalt avslappnande...

Milano <3

Nu är han äntligen min! I fem veckor i alla fall... Han traskade på transporten utan problem och hela bilresan gick bra, förrutom att en bom lossnat på vägen. Ihopsläppet med de andra gick strålande och Rudi och Milano blev kompisar direkt. Det känns tråkigt att behöva åka ifrån honom nu ett par dagar, men pappa tar nog väl hand om honom.

Vi bekantar oss lite med varandra efter transporten

Milano och Rudy hälsar på varandra och verkade bli kompisar direkt!

De andra hästarna hälsade honom välkommen

Sommar

Jag hinner verkligen inte blogga så mycket nu, och det är faktiskt rätt skönt. Alltså inte att inte hinna blogga just, utan att man har annat roligare att göra. Seglarskolan är i full gång och vi har haft en strålande vecka med underbar segling i perfekta vindar. Barnen har faktiskt varit rekordduktiga!

I morgon bli en ganska stressig dag, men rolig! Först jobbar jag fram till lunch och sen kommer pappa och hämtar mig. Vi ska hämta hem våran sommarhäst som ska få gå på sommarbete på morfars ängar ihop med Jonnas lilla ponny. Vi ska ha dem ihop i tre veckor, sedan åker Jonnas ponny och min stannar i ytterligare två veckor. I morgon på kvällen seglar vi ut till Mönster där helgen tillbringas. Eller a, två dagar i alla fall. På lördag blir det tävling i Orrviken och sedan på kvällen måste jag tyvärr åka hem trots att de andra stannar till på söndag.

Jag ska på Matildas konfirmation på söndag som man inte får missa!! Lilla skruttan, nu börjar alla hennes viktiga firanden på hennes väg till vuxenheten. Konfirmation, moppefödelsedag, sluta niandag, börja gymmnasietdag, börja övningskörafödelsedag, körkortsfödelsedag tillika gå ut på krogenfödelsedag, köpa på systemetfödelsedag. Herregud, hon är ju snart lika gammal som jag! ;o)

En sammafattning för den som orkat läsa allt detta, min helg blir ganska fulspäckad av roligheter!