Sofia Åkerman

Igår kväll var jag på föreläsning på Folkets Park genom vårdförbundet. Det var en tjej som heter Sofia Åkerman som var där och berättade om sitt liv och sina erfarenheter av självskadebeteende och ätstörningar. Det var otroligt gripande och hon var en oerhört duktig föreläsare. Hon, som tyvärr många andra ungdomar i dag, mådde psykiskt dåligt under i princip hela sin tonårstid. Som liten var hon en väldigt ansvarstagande tjej som alltid levde upp till allas förväntningar och var duktig på allt hon gjorde, men hon kände aldrig att hon blev sedd eller fick den uppskattning och uppmärksahet hon behövde. Hon fick inte lov att vara barn, men trivdes bra med det då. Tills hon började att orsaka sig själv skada för att bli sedd, för att få någon att lägga handen på hennes axel och fråga hur hon mådde. Hon blev så småningom inlagd på en sluten psykiatrisk vårdavdelning, där hon, istälet för att bli bättre, faktiskt blev sämre för att leva upp till de förväntningarna som fanns där. Hon var ju inte tillräckligt sjuk för att vara där igentligen. Under drygt två års tid var hon inlåst och byggde upp sitt sociala nätverk bland medpatienterna. Hon tappade i princip all kontakt med omvärlden, vilket gjorde det näst intill omöjligt att tänka sig en framtid utanför de låsta dörrarna...

Får ni någon gång möjlighet att lyssna till hennes berättele så råder jag er till att göra det. Det var ingen aha-upplevelse för mig, jag kände igen mig i precis allt hon berättade om, trots att jag aldrig blev inlagd. Men isoleringen skapade jag mig själv, och rädslan för att förlora mig, min identitet, den flickan med randiga armar som jag var, var enormt stor. Men för den som inte varit där själv tror jag att det väcker en del tankar på hur det är att inte vara frisk, men heller inte sjuk i andras mening.

I dag mår hon, liksom jag, bra. Eller som hon uttryckte det; är tillfreds med mitt liv som det är i dag. Det räcker, för att säga att man är frisk är lika diffust som att säga att man är normal. Vad är friskt och vad är normalt?

Länk till hennes sida där ni kan läsa mer om henne och hennes arbete
http://www.sofiaakerman.com/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0