Dagbok från Gladan mån 15/6 kl 16

Fortfarande kvar i Karlskrona, men här är väldigt fint

Nu skulle vi ha varit ute på havet för två timmar sedan, men eftersom det blåser så mycket så måste vi avvakta. Förhoppningsvis är vi ute ur hamnen innan kvällen. I dag har vi torrövat hur det kommer att gå till vid slag. Vi har fått öva på att hala backstagen och dirken, lärt oss vilken som är den gamla réspektive den nya stagen och dirken och vad man gör på de tre olika "stationerna" om man blir tilldelad någon av dem (gamla el. nya backstagen samt dirken) Jag känner att jag i alla fall har hyfsad koll på hur det funkar. Nu har vi fri tid en stund innan det är dags för "bord och bänkar", vilket innebär mat klockan 17. Efter det får vi se vad som händer.

"Loss gamla backstag"

Solbränd rygg

Nu har seglarskolan dragit igång och första dagen gick kanonbra, helt enligt planerna :o) Eleverna är positiva och förväntansfulla och vädret ser lovande ut hela veckan. Flytvästbrännan kommer att vara markant efter fyra veckor ;o) Saknar Gladan och folket så sjukt mycket...

Sista dagen på ledigheten

I dag har jag haft min sista lediga dag, eller ledig har jag väl inte varit. Det var träningsgrupp som vanligt, men nu tar vi sommaruppehåll därifrån medans det är seglarskola. Seglarskolan drar nämligen igång i morgon vilket ska bli väldigt kul!

I dag vaknade jag upp av två par barnfötters tassande i trappan. Jonna och Pontus kom och väkte mig och sa att klockan var nio. Sedan åt vi en supermysig frukost ute på altanen med stuvade bacon, ägg och rostade mackor. Sedan åkte jag som sagt ner och höll träning i ett par timmar. Sedan var jag hemma en kort stund innan jag åkte till stranden i Frillesås och badade av mig all svett. Efter det åkte jag åter igen med Jonna till stallet. Hon red ut och jag fick snällt traska med. Plötsligt fick Rudy, hästen, för sig att han var hungrig och drog helt sonika ner huvudet. Kruxet var bara att han stod i en nerförsbacke, så Jonna åkte kana ner för halsen och när hästen drog upp huvudet igen avslutades färden neråt med en liten volt för Jonnas del. Hon ramlade i backen för första gången, men hon slog sig inte som tur var :o)

Dagbok från Gladan sön 14/6

Andra dagen har varit precis lika fylld med nya intryck som den första. I dag har vi gått igenom massa säkerhetsrutiner och även en hel del namn på tampar som vi ska kunna tills på fredag(midsommar).

Vi blev väckta 06.30 i morse och sedan dess har det varit full fart så nu vid åtta är vi helt slut. vi har haft strålande sol hela dagen i dag, men det har blåst väldigt mycket så det har inte varit så varmt. I morgon ska vi ge oss ut på havet efter att ha hämtat ut våra unifrmer. Det är med en viss fasa som jag ser fram mot morgondagen. Jag hoppas verkligen att vädret blir bra de kommande två veckorna då vi är ute så att vi slipper att bli sjösjuka. Jag vill verkligen inte bli det...

Sommardagar

Det är så sjukt härligt väder just nu så jag bara njuter! Jag saknar seglingen väldigt mycket, med Gladan alltså, och jag har ansökt om att få segla med från cadiz till Las Palmas i höst. Det skulle verkligen vara en upplevelse!

I dag har jag först varit på Åsacupen och tittat på Jonna när hon spelade, sedan åkte jag till Gårda brygga där jag seglade med Teresia. Efter det var det match igen för Jonna som jag kollade på och sedan åkte jag med henne till stallet där hon har en sommarhäst, Rudy. Jag höll lite lektion för henne och hon var verkligen jätteduktig! Hon red först lite dressyr, och sedan byggde jag ett hinder åt henne som hon hoppade i både trav och galopp. Hon har aldrig hoppat i galopp innan så det tyckte hon va häftigt :o)

Dagbok från Gladan lör 13/6

Första dagen på HMS Gladan är nu snart slut och det har gått bra. Vi mönstrade på vid 13-tiden och sedan dess har vi haft genomgångar av båten, riggen säkerhetsrutiner mm. Vi planerar att ligga kvar här i hamnen tills på måndag eftersom vi inte kan hämta ut några uniformer förräns då.

Vi började med att inför alla föräldrar och anhöriga att klättra upp och ner för vanten i masterna. Det var ca 20 meter rakt upp i luften, men jag tyckte inte att det var läskigt alls. När vi hade klarat av att komma upp och ner i båda masterna mönstrade vi på och fick varsin befattning. Jag blev skansgast i kvarter 1, styrbord sida, men vad det innebär har jag ingen aning om än. Att vi är i olika kvarter och vakt på styrbord sida har jag dock listat ut betyder att att vi är i olika grupper som ska äta ihop och så vidare. Vi ska också ha nattvaktpass ihop i styrbords- och babordsgrupperna. I samband med påmönstringen fick vi också varsin kojplats. Jag ska sova i en "riktig" säng på styrbordssidan, medans många får sova i hängkojer i taket. Det skulle jag aldrig fixa så jag är väldigt glad att jag har fått en säng. Kanske jag ångrar mej när det lutar mycket...

Nu är det snart dags att krypa till kojs :o)

En sanning

"Det finns inget slut, bara massa början"

Citat från någon av befälen på gladan

Glada från Gladan

Nu har jag just kommit hem igen efter två veckor ute på havet. SOL, VIND och VATTEN är tre ord som väldigt bra beskriver veckorna, men en sak bör läggas till, sjösjuka. av 25 elever var omkring 20 sjösjuka de första dygnen då vi seglade från Karlskrona till Öresund i tio till tolv sekundmeter och grov sjö. Det har varit en spännande upplevelse och jag vill absolut göra om det!

Här är hela Gladans besättning samlad efter avslutningsmiddagen som vi hade ombord uppe på däcket. Här är vi elever, de värnpliktiga kockarna och befälen. fartygschefen Anders Foghagen sitter i mitten med Gladans livboj :o)

Sista inlägget...

bilden har jag lånat från google...

Detta blir sista inlägget innan jag åker. Om två veckor kommer jag att lägga upp bilder från resan och berätta om hur jag har haft det. Ni får hålla ut tills dess ;o) Ha det så bra, för det ska jag ha ;o)

På väg...

Jag håller på att packa för fullt nu, eller ja, jag har lagt fram lite grejer på sängen i alla fall ;o) Jag ska köra min lillebror och hans kompisar till Hällesåker i kväll för de ska på en jättestor fest där hos en tjejkompis som fyllt arton.

I morgon bitti ska vi hämta upp Sofia i Kungsbacka och sedan åker vi ner till Karlskrona där vi mönstrar på klockan 13. Det ska bli väldigt spännande, men jag är lite nervös. De andra har ju varit där nere i två dagar nu för att göra mast-och stolpundersökningen som jag och Sofia gjorde på Amf 4 häromdan. Hoppas att de inte har lärt känna varandra alltför mycket redan...

Sommarkänslor

Det finns nog inte många filmer som är mysigare än den här :o)

Sol, vind och vatten

Att drömma sig bort till när regnet strilar ner utanför fönstret...

Nu har jag äntligen fått ordning på min design här på bloggen, den som har letat runt i arkivet mm har troligen märkt att sidan har sett väldigt konstig ut. Jag har letat och pillat och jämfört och meckat och nu äntligen har jag fått ordning på det :o)

Prästkrage

Prästkragen fotade jag i går i Varberg

I dag var jag först hos frissan och klippte av allt det slitna, sedan åkte jag och hämtade min mamma på sjukhuset. Hon mådde mycket bättre i dag, men är fortfarande trött och påverkad av all smärtlindring... Ska börja packa inför resan på lördag, det ska bli väldigt kul! :o)

Prästkragarna

Det var alldeles fullt med prästkragar på ett ställe inne på borggården vid fästningen :o) Det är riktiga sommarblommor tycker jag, de får mig att tänka på midsommrarna när jag var liten då vi gick långa promenader tillsammans, jag Christopher och mamma, för att plocka blommor till midsommarkransarna...

Jag har just kommit hem från sjukhuset, mamma mådde ganska bra. Hon hade lite ont men hon fick smärtstillande så det ska nog gå bra :o)

Varberg

Jag har varit i Varberg i dag eftersom jag skulle köra mamma till sjukhuset. Jag passade på att strosa omkring en stund, bland annat hamnade jag inne på länsmuséet i Varbergs fästning där jag hälsade på Bockstensmannen :o)
Nu ska jag och Boye åka och hälsa på mamma på sjukhuset eftersom hon blir kvar där över natten. hoppas att det har gått bra...

Mandelskorpor

Jag upptäckte just att min kära lilla katt är helt galen i mandelskorpor. Haha jag hade en och han fullkomligt flög på mig och ville äta upp den :o)

Skönt att det är över

Avslutningsfesten i går var kul, i alla fall ett tag... Vrångö var supermysigt, synd bara att det var så långt att åka med färjan. Björn hade ett perfekt festställe i alla fall och trots regnet så höll vi oss någorlunda torra :o)

Kan man förlora alla hjärnceller av att få ett slag i huvudet, eller föds man korkad?

SOMMARLOV!

Nu har jag haft avslutning i skolan, den sista i mitt liv, för nästa år tar jag studenten! Ska nu njuta av mitt sista sommarlov, och det kommer börja bra med fest på Vrångö med mina kära klasskompisar :o)

Milen

I morgon är det skolavslutning och i dag har jag skrivit mitt sista prov i naturkunskap. Såg till att höja mitt VG till MVG :o)

Sedan åkte vi till skatås och där var det volleybollturnering eller milen. Jag är jelt värdelös på att spela volleyboll, så för min del blev det milen med Sarah, Mats och Frank :o)

Prova-på-dag och dop

I dag har det varit prova-på-dag nere vid Gårda Brygga och jag seglade en triss med två barn som ville testa på att segla. Sedan seglade jag 505 med Jesper, det var lite kul :o) Missade tyvärr dopet av Vision, men får vara med när nästa döps i stället... Ska plugga vidare på kroppens organ i eftermiddag tror jag...

Ännu mer student

Jag, Mickan och Anna
Det är mycket roligare att redigera bilderna från i går än att plugga på kroppens matspjälkningssystem och inre organs funktioner... Jag tror att jag ska gå ut och springa en runda nu.

Mer studentbilder

Här kommer lite mer studentbilder. Ibland dem kunde jag ha stått i går, min klass på Aranäs NV3B

Marcus, Mickan och Lisa var alla glada :o)

Sjung om studentens lyckliga dagar!

Ljud- och Bildskolan släppte ballonger, väldigt fint!

Jag var i går inbjuden till två av mina vänners studentfirande. Föst var jag på Ljud- och Bildskolans utspringning och sedan på Aranäs. Man blir verkligen glad av att se all studenter vara så glada. Lite jobbigt var det dock att se min gamla naturklass på Aranäs springa ut och veta att jag kunde ha varit bland dem i går... Men jag hade aldrig klarat två år till där och nu har jag det sååå mycket bättre!!! Bara ett år kvar nu :o)

Frida åkte flak med alla esteterna :o)

De sista dagarna

Nu är det de sista dagarna kvar, sen är det sommarlov! I dag har jag inte gjort så mycket mer än att skriva utvärderingar i skolan. Fick veta att jag var en av två i klassen som fått MVG på rättskunskapen, är supernöjd med det! Ska skriva ett prov i naturkunskap på måndag och förhoppningsvis se till att säkra ett MVG där med. Får se hur det går, men ska verkligen försöka och plugga som bara den i helgen!

Grattis Malin!

I dag fyller världens bästa Malin 35 år så jag har varit hos henne på kalas. Vi fick underbar glass/marrängtårta med chokladkrisp i marrängen och massa frukt ovanpå, hur gott som helst!

Solkväll

Bild från kvällen på stranden med Frida i lördags :o)

I helgen har det varit alldeles för fint väder för att sitta vid datorn och blogga. nu har jag börjat få lite färg i alla fall och sommarlovet känns väääldigt nära just nu!! Jag har just skickat in min krönika och i morgon har jag antagligen det sista provet för terminen. Det känns riktigt bra fatkiskt!

Var förresten på läkarundersökning i går inför sommarens skonertsegling. Det konstaterades att jag var helt frisk och lämplig för tjänstgöring ombord ;o)