Dagbok från gladan tis 16/6 kl 15.30

Nu har vi seglat enbra bit i dag och befinner oss någonstans söder om Sverige, mellan Karlskrona varifrån vi seglat snett söderut och Skånes östkust. Just nu sitter jag på babords akterlår och skriver med solen återigen rakt i ansiktet...

[Här fick vi order om att vända genom vind så jag hann inte skriva mer denna dag]

Sötnos

Här är en underbart söt liten kille som blir klippt :o) Jag är barnvakt åt lille Joel nu, men för tillfället sover han. Hittade denna underbara bild på deras dator och var bara tvungen att visa den.

Är lite småsur över att mitt objektiv till kameran har börjat krångla. Den kan inte fokusera och det låter som om något fastnat i fokusmotorn... Tur att den är försäkrad så att jag kan lämna in den :o)

En körsbärssmothie

Denna goda smothie gjorde jag häromdagen av bär som jag hittade i trädgården. Jag tyckte det lät så himla gott med smothie av körsbär och började fundera på varför man inte använder mer körsbär. Det var innan jag insåg att jag var tvungen att för hand plocka ut alla de små kärnorna ur bären. ;o)

Jag har fått veta en sak...

Jag har fått veta en sak som har fått mig att helt tappa lusten att fortsätta blogga här. Okej att vem som helst kan läsa en blogg, men att få veta att någon helt fanatiskt gör det för att de själva har dåligt samvete och tror att de på detta sätt kan gottgöra det svek de en gång själva orsakat är ju bara löjligt. Varför inte försöka visa att man faktiskt bryr sig istället för att i smyg iaktta på håll och hoppas på att ett mirakel ska ske?

JAG kommer inte att försöka återuppta kontakten, för jag har det sociala nätverk jag behöver. Men om nu du saknar mig så mycket som man får höra så visa det. Tomma ord är inte värda någonting i mina öron!

Jag vet hur många bloggbesökare jag har varje dag, ni som vågar stå för vilka ni är kan ju ta och tala om det...

Grattis!

Jag skulle segla...

...men det är knappt så att jag vill berätta varför jag inte gjorde det. Det blåser 12-15m/sek i dag och jag var jättetaggad på att gå ut och testa lite hårdvindssegling. Jag lyckades övertala några till att följa med ut i Öset som följebåt så jag, Kigge och Tessie riggade våra båtar och stack ut. Jag kom strax utanför piren där jag bara skulle fixa till en sak i båten så jag släppte ut seglet så det fladdrade. När jag höll på att greja med ett lock som jag var tvungen att stänga så välte båten runt så jag åkte i vattnet. Jag simmade runt och fick snart upp den igen utan problem.

När jag kommit i båten och skulle börja segla igen kom problemen. Jag kunde inte ta mig ur vindögat. Båten började som alltid att backa och då blir det omvänd styrverkan, men det brukar inte vara några problem. Men just i dag skulle det krångla. Så fort jag fick båten åt rätt håll så att det bara var att skota hem och börja segla så lovade båten upp mot vinden igen och jag var tillbaka i backläge. Det gick helt enkelt inte att ta sig ur vindögat.

Eftersom det var såpass mycket sjö och vind så drev jag snabbare än vad jag hann märka upp mot land där det är stenigt som tusan. Både rodret och centerbordet slogs och skavde mot stenarna och jag var då helt säker på att jag lyckats förstöra dem båda. Efter lite trixande fick jag slutligen upp rodret och centerbordet och till min stora glädje hann jag se att de verkade vara hela. Jag hoppade i vattnet och lyckades få ner seglet för jag kände att jag inte skulle kunna simma ut till följebåten med båten upprätt om seglet var uppe. Jag började sedan gå ut mot följebåten med jollen i släptåg tills jag fick en tamp slängd till mig så att jag blev utdragen en bit. I ena handen höll jag alltså min e-jolle på släp och i den andra handen höll jag en tamp från Öset som drog utåt. Det gick bra en stund, men snart blev det för tungt så jag höll på att tappa greppet. Jag skulle då knyta ihop tamparna med en skotstek men lyckades få fingrarna inklämda i knopen.

När jag tagit mig loss helt så började de i Öset att backa på nytt och det gick bra. En stund. Ända tills seglet fylldes med vind och blev hängande i fallet ut från båten så att båten tippade. Jag fick simma till båten och ta loss seglet helt från fallet så att det bara satt fast i bommen. När båten tippade då så låg centerbordet löst i båten vilket resulterade i att det ramlade ur och drev iväg. Vi lämnade det så länge och lyckades tillslut bogsera in båten i hamnen. Väl där besiktigade jag min båt och fann att den var hel sånär som på en redan sliten elastisk tamp som slitits av som ska hålla rullfallet på plats. Det är verkligen helt otroligt att inget hade skadats. Jag gick längs med stenkusten och fann mitt centerbord som även det var helt utan en skråma. Snacka om att jag hade änglavakt!

Just nu är jag bara så sur och besviken på att jag inte fick seglat i hårdvinden och fått känna på den mäktiga slör som Kigge och Tessie gjorde...

Helt magiskt!

Jag vill gå på Håkan-koncert nu!

I dag har det blåst tokmycket så vi har inte kunnat gå ut på havet. Vi har istället lekt konstant i SEX hela timmar och jag är nu väldigt less på att leka alla de lekar som vi lekt i fyra veckor. Jag hoppas verkligen att vi kan segla resten av veckan!

Nu ska jag slå in en present för det är någon som fyller 18 år i morgon!! :o)

Spelar det nån roll? Nej kanske ingen...

En halva

Denna helg har det blivit mycket vatten och vind för min del. I går var det Nintendo Cup i Orreviken vilket tog i princip hela dagen. Det var väldigt roligt, men vinden var väldigt knepig. På vissa ställen var det nästan helt vindstilla, samtidigt som det på andra ställen var vindar på upp till 8-10m/sek. Skönt med lite vila emellanåt så att man orkade segla i hårdvinden ;o)

På kvällen åkte jag och Tessie ut med Öset och lade alla landkontroller för dagens Archipelago Raid. Precis när vi kommit in i hamnen och höll på att göra iordning båten så började det att regna. regnet tilltog väldigt snabbt och snart öste det ner och vinden friskade i ordentligt. Från att ha blåst ca 4-5m/sek så blåste det plötsligt 15. Vi var väldigt glada att vi hunnit in i hamnen innan ovädret kom över oss :o)

I dag var det då dags för Archipelago Raid som vi planerat ett tag. Det var en typ av orienteringstävling som vi ordnade för första gången. Kontrollerna som fick tas i obestämd ordning låg både på land och i vattnet, och deltagarna verkade tycka att det var roligt med en annorlunda typ av tävling. Det blir garanterat ett Archipelago Raid nästa år också!

För mig...

Det är inte regn som faller...

En härlig kväll

Det trodde man inte i morse när man vaknade, att denna kvällen skulle bli så underbar. Jag vaknade till att det var grått på himlen och det ösregnade utanför mitt fönster. Men innan jag ens hunnit ta mig ner till Gårda så har det slutat regna och börjar klarna upp. Hela dagen har det varit strålande sol, lagom vind, och varmt. Efter jobet kom Tobbe hit till Åsa och vi åkte ner till Gårda för att segla RS Vision ihop. Det blåste ganska bra när vi gick ut så vi seglade neråt ur fjorden och sedan hissade vi gennackern på Gottskärssidan och slörade hela vägen upp i fjorden igen. När vi kommit tillbaka till Ölmanässidan igen mojnade vinden. Efter en långsam kryss kom vi så småningom tillbaka till Gårda Brygga igen där vi tog ett dopp och åt varsin glass medan solen gick ner över havet :o)

Segling 24/7

Ny vecka, nya tag. Men nu är det lite lugnare. Vi har två nybörjargrupper som är superduktiga, så vi hoppas på att vädret tillåter att vi kan segla mycket denna veckan :P Teresia har tyvärr blivit sjuk, så jag har fått ringa in Filip. Han är grym, men ingen kan ersätta världens bästa Tessie... Hoppas att hon blir bra snart igen!

I kväll är det kappsegling och det ser ut att bli lättvind, fördel för mig ;o) Efter det ska vi i US planera Archipelago som vi ska hålla på söndag. Det blir lite spännande att se om det kommer någon...

Nektarinsmothie

En smothie jag gjorde häromdagen. Supergod var den :o)

Ölmanäsdagen/Småköret

I dag var det dags för vår klubbs årliga tävling och för första gången på många år kom det väldigt mycket folk vilket var superkul! Vi var 12 e-jollar som tävlade, två RS-Vision, Några tissar, och mängder med optimister :o)) Jag har nog faktiskt aldrig sett så många båtar på samma gång utanför Gårda Brygga.

Mitt första race gick sådär, jag gick runt när jag skulle gippa. Jag vet inte riktigt hur jag bar mig åt... Andra seglingen gick betydligt bättre. Jag slog alla ifrån ÖSS, men kaparna var lite för vassa för att vi ens skulle ha en chans på dem. Kul var det i alla fall :o)) Jag kom på totalt 7:e plats av tolv tror jag, och det viktigaste var att jag slog lillbrorsan.. ;o) hehe

Vi får hoppas på att våran Archipelago och Orrvikens Nintendo Cup nästa vecka blir lika lyckat!

Dagbok från gladan tis 16/6 kl 9.40

Klart att vända genom vind

Nu har vi äntligen hissat seglena och kommit iväg. Solen skiner och det blåser lite lagom för första dagen. Det är ett riktigt slitjobb, men väl värt det för nu är det underbart att sitta på däck och se upp mot seglen med solen i ansiktet. :o)

Emmy solar, och andra försöker hålla balansen när det lutar :o)

Helg snart?

Hoppas att morgondagen går fort för jag behöver en helgs vila NU!! I morgon ska vi instruktörer äta tacos ihop på lunchen så det har jag att se fram emot i alla fall :P

Att jobba i seglarskola är underbart! - de dagarna det är fint väder...
Men det är tur då att det finns bra kläder när det inte är bra väder! ;o)

Helt galet

Just nu är min vardag helt galen. Jag går upp klockan 07.30, cyklar till Gårda Brygga och är där nere i tolv timmar, varav betald arbetstid är 9 timmar. Kommer hem igen vid nio på kvällen och stupar i säng innan det är dags att åka ner igen. Därav hinner/orkar jag inte blogga så mycket just nu...

Dagbok från Gladan mån 15/6 kl 23

Eftersom det blåste så mycket när vi skulle lägga ut fick vi hjälp av två lotsbåtar att komma ut från marinbasen i Karlskrona

Vid åttatiden i kväll la vi ut och gick för motor en bit ut, tillbaka och sedan ut igen i en speciell bana för att kolla så att all data fungerade som det skulle. Mitt kvarter hade första postvakten. Jag började med att vara ledig, men sedan skulle jag ha utkiksposten. Det innebar att jag skulle klättra upp i masten till salningen. Därifrån skulle jag rapportera allt viktigt som jag såg. Jag rapporterade en motorbåt, (fast kanske lite sent eftersom den redan hunnit förbi innan jag såg den... ) Det var inte så läskigt som jag trott att stå däruppe, bara lite ensamt. Medans jag stod där uppe gick solen ner över öarna, det var häftigt att uppleva där uppifrån. Nu ska jag sova innan jag går ankarvakt mellan 00.30-02.00.

Mer segling

I dag har jag och Tessie varit uppe i Göteborg, eller rättare sagt i Fiskebäck, och seglat med Tobbes H-båt. Det var helt underbart. Vi seglade utanförr Känsö, där flera av våra kompisar är på läger just nu, och sedan lade vi till på Vargö där vi grillade, badade och spelade gitarr. Hur mysigt som helst! Det är sådana här dagar man ska minnas när det är mörkt och kallt ute...

Som en strålande sol

Jag ska inte säga att jag inte tycker om mitt jobb, för det gör jag verkligen. Bättre sommarjobb än att vara seglarskoleinstruktör kan man inte ha, men att förneka att det är jobbigt vore korkat. Jag är nu efter bara en vecka helt slut, och då menar jag det verkligen. Jag är så slut att jag till och med hoppat över en chans att åka vattenskidor, ring och wakeboard med underbara människor i kväll, vilket jag sett fram emot under hela året. Så kan det gå...

I går var jag och Tessie över med RS Visison i Onsala och seglade ett race. Kigge och Johan var också med i den andra Visionen. Jag och Tessie gick ut stenhårt och satsade järnet (precis som vi alltid gör ;o) hehe) Det gick i alla fall väldigt bra och vi insåg att vi var bättre i lättvind än vad killarna var. Vi kom tvåa av fyra och vi var väldigt nöjda :o)